RECENZE | Malý princ (Antoine de Saint-Exupéry)

Krásné pondělí, mí milí čtenáři!

Dnes se nesetkáme nad žádnou drastickou detektivkou, ale nad něčím nepopsatelně nádherným - ani nevím, jak o této knize psát článek. Záměrně říkám článek, protože recenzovat tohle díl(k)o není možné.
 Začnu asi takhle - jak já jsem ráda, že jsem knížku poprvé četla v 25 letech a ne v 7. Tahle kniha obsahuje spoustu moudrosti a pohled malého človíčka ji možná může odsoudit jako nesmyslnou. Princ přece nemůže žít na tak strašně malé planetě. Problematické je i cestování mezi planetkami, či rozhovory se zvířaty a rostlinami.

Dokud člověk na všechny tyto věci věří, je příliš malý a naivní na čtení. Jakmile doroste do věku, kdy si knihu přečíst může, žije už ve světě racionality a takové té falešné dospělosti ve stylu "no mami, tohle nevíš?"

Protože v osmi letech je přece každýmu všechno naprosto jasný.



 O tom, že je kniha plná moudrosti Vás přesvědčí množství lepíků, které se v ní v průběhu čtení objevily - a to jsem se ještě držela zkrátka :) Navíc, ona není plná pouze moudrosti, ale především laskavosti a dobroty. Je to kniha oslavující svět jako takový a v tom je moc krásná.

Příběh se v mých očích vyrovnává s otázkou toho, jak malý člověk je, za čím se žene a čeho si v životě všímá, kým je a jak přetváří svět kolem sebe. Svou délkou a podáním se jedná o takovou čtenářskou jednohubku, na kterou však budu s láskou vzpomínat a pravděpodobně se k ní v budoucnu ještě vrátím.
 Navíc poskytuje čtenáři nový náhled na každodenní události. Umožňuje nám zahledět se na naše starosti a cíle s trochou perspektivy, z dálky, tak trochu z jiného světa. Když se do knihy začtete, na všechno na chvíli zapomenete a začnete existovat v jiném světě - maličko hezčím, milejším, přívětivějším.

Dost mých řečí, které stejně nikdy nebudou tak pěkné jako obsah knihy. Ty nejněžnější citáty jsem tentokrát vyfotila.
Když řeknete dospělákům: "Viděl jsem krásný dům z červených cihel, s muškáty za okny a holubím hnízdem na střeše," nebudou s to si ten dům představit. Ale řekněte jim: "Viděl jsem dům za sto tisíc franků." A oni hned zvolají: "Ten musel být krásný!"
(Malý princ, str. 19)
"Vida, poddaný," zvolal král, když si všiml malého prince.
"Jak může vědět, kdo jsem, když mě vidí poprvé?" divil se malý princ. Nevěděl, že králové vidí svět tuze jednoduše. Všichni jsou pro ně poddaní.
(Malý princ, str. 37)
"Tak bude soudit sám sebe," odpověděl král. "Je mnohem těžší soudit sebe než druhé. Až dokáže posoudit sám sebe, bude skutečně moudrý."
(Malý princ, str. 40)
"Mohl by soudit tuhle krysu. Čas od času ji odsoudit k smrti. Její život bude záviset na jeho spravedlnosti. Ale pokaždé by ji musel omilostnit, nemůžeme si dovolit plýtvání, máme jen jednu."
(Malý princ, str. 41)
"A k čemu je ti být bohatý?"
"Abych si mohl koupit další hvězdy, pokud je někdo objeví."
"Vypadá to," řekl si malý princ, "že tenhle dospělák uvažuje podobně jako ten opilec."
(Malý princ, str. 48)
"Kde jsou všichni?" ozval se nakonec malý princ. "V poušti si jeden přijde osamělý..."
"To často i mezi lidmi," odtušil had.
(Malý princ, str. 60)
"Ale budeš plakat," řekl malý princ.
"Ano, budu plakat."
"Tak k čemu ti to bylo?"
"Bylo mi to k tomu," řekla liška, "že teď už si na tebe vždycky vzpomenu, když uvidím zlátnout pšenici."
(Malý princ, str. 71)
Když jsem si myslela, že moje duše je vyprávěním a osudem malého prince rozmasakrovaná dostatečně, přečetla jsem si i připojený autorův životopis, který mě naprosto dodělal. Trosky jeho letadla se prý našly v roce 2000. Úplně mě bolelo u srdce.
Knihu doporučuji naprosto všem - mužům, ženám, studentům, pracujícím, mladým, starým, chudým, bohatým... každý si něco (doufejme) odnese. Je to velice inspirativní příběh, který nás dospěláky přiměje být znovu trochu dítětem a koukat na svět s menší skepsí. Otevřené srdce je to nejlepší, co se člověku může stát.
Přijít o tuhle krásnou knihu by byla škoda. Fakt, přečtěte si jí, pokud jste tak už neučinili. Dle mého názoru by jí to slušelo v seznamu povinné literatury.

A teď povídejte Vy - četli jste? Co si o knížce myslíte? Byli jste uneseni, nebo to pro Vás zas takové terno nebylo? Jsem moc zvědavá na Vaše komentáře a přeji příjemný start do nového týdne!

Název knihy (originál): Le Petit Prince
Název knihy (česky): Malý princ
Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Rok vydání (originál): 1943
Rok vydání (česky): 2014
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 94

16 komentářů :

  1. Ahoj Kristý, jak jinak než úžasná recenze - máš opravdový cit pro psaní :) úryvky, které jsi z knihy vypíchla jsou dokonalé a jistě by se jich našlo ještě mnohem víc. Knihu už jsem četla dvakrát (prvně právě asi v těch 7 a podruhé zhruba v 15) - nicméně jsi mě právě nalákala na re-reading :)
    Krásný den, těším se na další články

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, Hani, moc Ti děkuji za krásný komentář, udělal mi obrovskou radost :)) Jsem moc ráda, že Tě článek inspiroval k dalšímu čtení a věřím, že si ho užiješ :)
      Měj se krásně,
      K

      Vymazat
  2. Veľmi vydarená recenzia. Malého princa som zatiaľ čítala raz, minulý rok, a príbeh ma veľmi oslovil. Je naozaj pravda, že si v ňom nájde to svoje takmer každý bez ohľadu na vek. Je to typ prózy, ktorá neomrzí a aj keby som ju brala do rúk pravidelne každý rok, stále si mám čo z tohto čarovného príbehu odniesť :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář a nemohu než souhlasit s každým slovem :) Při čtení mě nejednou napadlo, že svět byl trochu hezčí, kdyby si knížku přečetl každý a alespoň maličko si z ní odnesl...
      Přeji pěkný den,
      K

      Vymazat
  3. Hezky jsi to vystihla :)Já jsem Malého prince četla tak pětkrát, šestkrát a pokaždé mě znovu citově odrovnal. Obdivuju, že Saint-Exupéry dokázal dát tolik hlubokých, existenciálních myšlenek do příběhu, která se tváří jako pohádka a který je ve své podstatě tak jednoduchý...
    Úplně s tebou souhlasím, že to není nic pro děti. Poprvé jsem tu knihu četla v pubertě, což bylo v pohodě, ale myslím, že ji mám ráda víc, když jsem starší. Jinak byla jsem letos v kině na animáku na motivy Malého prince: určené pro děti. Já to celé prořvala a ty děti se tvářili, že jako dobrá zábava. Takže tolik k dětem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc děkuji za komentář :) Já četla knihu poprvé, ale rozhodně to bude titul, ke kterému se budu vracet. Ten příběh je opravdu neuvěřitelný a je to fakt ohromující počin.
      Jinak s dětmi v kině jsi mě pobavila - ale vůbec se nedivím. Pro děti to fakt není, v tom se shodneme :)
      Měj se krásně,
      K

      Vymazat
  4. Krásna recenzia! :)) Som asi jediný, kto Malého princa nečítal...:/ Ale aspoň viem, o čom je! :D :D Ale čoskoro si ho určite prečítam, pretože je to naozaj tenučká knižôčka.
    Práve kvôli tejto recenzií som narazil na tvoj blog a je super! :) Máš pekný dizajn :))

    www.universeofwonderfulbooks.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komplimenty, ani nevíš, jak moc mě těší!! :)
      Já jsem Malého prince teď taky četla poprvé, ale moc sama sebe nechápu, že mi to tak trvalo. Je to na jedno odpoledne, ale přitom to v Tobě nechá myšlenek a pocitů na měsíc. Takže vřele doporučuji pustit se do knížky co nejdřív :)
      A ještě jednou moc díky za pochvalu designu, mám velkou radost kdykoliv si někdo všimne všeho toho "ňuňání", který na něm provádím :))
      Měj se moc hezky,
      K

      Vymazat
  5. Mně se dostalo kouzelného předčítání Malého prince. Na táboře před spaním. Bylo nás tam spousta dětí různých věkových kategorií, ale všichni jsme poslouchali se zájmem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zase úplně jiný druh zážitku z knížky, to muselo být nádherné :)) Děkuji za Tvůj komentář :)
      Měj se krásně,
      K

      Vymazat
  6. Hrozně hezky napsané! :) Malý princ je jedna z těch knížek, které mohu číst stále dokola, a pokaždé mě něčím překvapí. Když jsem ho jako malá dostala do rukou poprvé, až tak moc mě nebavil...ale dorostla jsem do něj. A taky v něm mám hromadu lepítek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Něco podobného od něj očekávám i já... Moc se těším na chvíli, kdy si knihu vezmu do ruky znovu a budu odhalovat další věci, které mě při prvním čtení přes nos nepraštily :) Děkuji za komentář a přeji krásný zbytek dne!
      K

      Vymazat
  7. Malého prince jsem četla poprvé teprve snad před rokem a určitě si ho ještě několikrát přečtu. Moc povedená recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Další do party těch, kdo s Malým princem začali až v dospělosti :) Moc děkuji za komentář a pochvalu, Šárko :)

      Vymazat
  8. Krásná recenze... Malý princ je jedna z mých nejoblíbenějších knih, a i když jsem ji četla už několikrát, mám chuť si ji teď přečíst znova. :)
    P.S. Moc pěkné fotky :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za tak milý komentář, moc mě to potěšilo :) A upřímně, já ho sotva dočetla a už bych se taky nejraději vrhla na re-reading :)
      Hezký večer!

      Vymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates