RC RECENZE | Nehoda (C. L. Taylor)

Ahoj, přátelé!
Zdravím Vás u nové recenze, ve které se společně podíváme na novinku nakladatelství Domino, zajímavý thriller Nehoda autorky C. L Taylor.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Domino.

Už před časem mě zaujala první autorčina knížka vydaná u nás - Lež, ale nakonec se ke mně kniha zkrátka nedostala. Když se mi naskytla příležitost zrecenzovat její druhou u nás vydanou knihu, avšak první napsanou, neváhala jsem. A můžu Vám říct, že Lži v budoucnu rozhodně neodolám a také se moc těším na Zmizelého, kterého nakladatelství Domino chystá na první polovinu příštího roku.
Patnáctiletá Charlotta upadne do kómatu poté, co se stane obětí nehody. Jenže... Byla to nehoda? Co když Charlotta vstoupila pod kola autobusu dobrovolně? Její matka se snaží vypátrat, co se doopravdy stalo, a při tom objevuje mnohé drobnosti, které ji staví před množství palčivých otázek... Jak dobře znala svoji dceru? A svého manžela? A je opravdu možné uniknout před vlastní minulostí?
Někteří říkají, že příběh a celková zápletka je v této knize snadno prohlédnutelná. Já jsem už nějaký ten thriller přečetla a musím konstatovat, že jsem byla docela napjatá, jak to vlastně celé skončí. Celkově námět nepatří k tomu nejoriginálnějšímu, co je možné v rámci žánru objevit, ale stále jde o velice solidní nadprůměr.
Autorka velice působivě prolíná minulost a přítomnost, a přestože se jedná o dvě dějové linky, které se nakonec v podstatě neprotnou, příběhu to velmi svědčí. Po dost velkou část knihy jsem si nebyla úplně jistá, zda to celé skončí tak, jak jsem tipovala a přemýšlela jsem nad různými možnostmi, jak by se to mohlo zvrhnout.
Příběh mě zkrátka bavil a vyprávění mě udržovalo v příjemném napětí, takže má očekávání byla v tomto směru splněna.
Největší prostor v knize dostává matka Charlotty, Sue. Dalšími, kdo se dostanou ke slovu, jsou její manžel Brian, její bývalý přítel James a někteří kamarádi její dcery.
Opravdu propracovaná je ale vlastně pouze Sue, psychicky ne zrovna vyrovnaná matka a manželka s komplikovanou minulostí. Osobně jsem s ní docela soucítila, bylo mi jí líto a v určitých momentech jsem si nebyla jistá, zda (v rámci sledovaného příběhu) neblouzním společně s ní. Tato hlavní postava mi připadala pěkně vykreslená a celou dobu mě bavila, i se všemi svými chybami a na nervy jdoucími vlastnostmi (a že jich měla).
Pravdou však je, že další postavy trochu zapadly do stereotypních proudů a žádná nebyla ničím výjimečná či nějak extrémně zajímavá.
Jako jediný mě kromě Sue zaujal snad jen její manžel Brian, který se ale nedočkal takového prostoru, takže k rozvinutí jednotlivých motivů, které jeho postavu provázely, nebyla příležitost. Naproti tomu Suein bývalý přítel James, násilník a magor par excellence, dostal prostoru až až. Sešly se v něm však všechny možné stereotypy násilnických charakterů a nevyšel z toho, hodnotíme-li propracovanost, originalitu a uvěřitelnost postav, zrovna pěkně.

Popisek na obálce slibuje psychothriller, ale musím bohužel konstatovat, že stylem psaní autorka tento žánr zcela nenaplňuje. Nebylo to pro mě dostatečně tajemné, mrazivé a temné. Avšak to neznamená, že autorka nepíše dobře, vůbec ne. Čtení mě bavilo, autorčin styl je poutavý, děj rychle utíká, stránky se obracejí skoro samy a díky nejrůznějším drobným cliffhangerům v jednotlivých kapitolkách (které jsou dost krátké) jste nuceni číst dál a dál.
Styl autorky mi nepřišel nějak významně osobitý či originální, ale to přikládám skutečnosti, že Nehoda představuje její románový debut. Celkově jsem velmi nalákaná na další knížky od autorky a určitě si je nenechám ujít. Myslím, že C. L. Taylor má velký potenciál se zlepšovat a dost možná se od ní dočkáme nějaké velké parády.

Celkově se mi kniha líbila opravdu moc, byť mi úplně nevyrazila dech. Nehoda představuje příjemné, vcelku oddechové, avšak napínavé čtení. Autorka se ale bohužel nevyhnula některým žánrovým klišé a navíc tu (zatím) chybí nějaký významný rukopis, kterým by se oddělovala od dalších autorů. Ovšem jak už jsem uváděla několikrát, musíme taky pracovat se skutečností, že se jedná o autorčin první román, a to tedy ruku na srdce - kdyby všechny prvotiny vypadaly takhle, na světě by bylo báječně 😉 Za mě celkem čtyři hvězdičky z pěti a doporučení těm, pro které nejsou thrillery denní chléb. Opravdové fajnšmekry to asi neuspokojí, ale těm z Vás, kdo do žánru thrilleru zaskočí jen občas, by se Nehoda líbit mohla.
 
Název knihy (originál): The Accident
Název knihy (česky): Nehoda
Autor: C. L. Taylor
Rok vydání (originál): 2014
Rok vydání (česky): 2016
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 352
A teď povídejte Vy! Kdo už jste četl Nehodu? A kdo Lež? Nebo jste četli obojí a můžete srovnávat? Budu moc zvědavá na to, co mi řeknete v komentářích 😊
Mějte se báječně předvánočně!
K

14 komentářů :

  1. Patřím mezi ty, co do žánru zaskočí jen občas :) a nad knihou už dlouho uvažuji. Zrovna včera jsem se rozhodovala mezi ní a novinkou od Weirové. Zatím vyhrála Weirová. Tohle mě ale taky hodně láká, i když tuším, na co by asi tak matka mohla přijít. Tvoje recenze mě přesvědčila, že si ji opravdu budu muset přečíst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Káťo, to jsem moc ráda a budu se těšit na Tvoje dojmy z knihy. Přeji, ať se líbí co nejvíc. Měj se nádherně :)

      Vymazat
  2. Četla jsem recenzi Svět mezi řádky a určitě holky znáš, ty mě dokážou prostě navnadit :D Držela jsem ji o víkendu v ruce a v obchodě jsem viděla tu cenu a rozhodla jsem se, že si ji objednám protoe rozdíl v obchodě a na internetu byl přes 120, což přiznej, je šílené :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jasný. Tak doufám, že si k Tobě brzo najde cestu, Katy :)

      Vymazat
  3. Nebudu se moc rozepisovat, protože mou recenzi už jsi četla :) Já uspokojená nebyla, podle mého se jedná zkrátka o šedivý průměr. Oproti této knize je Lež mnohem lepší podle mého, zaprvé má zajímavější dějovou linku z atraktivního a hlavně netradičního prostředí a i charaktery (přestože taky značně šáhlé a protivné) propracované mnohem lépe. Její rukopis se mi ani ve druhé knize nezdál nějaký signifikantní, s příběhem jako takovým pracuje docela šablonovitě - skoky minulost, přítomnost, dozvuky minulosti v přítomnosti, ale žádný větší přesah. Nicméně i tak ti Lež určitě doporučuju, opravdu mnohem lepší počin než Nehoda :) Na Zmizelého se taky těším, myslím, že tady se rozsekne, jestli s autorkou budu pokračovat či nikoliv :)
    Měj se krásně, Kristý

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, recenzi jsem četla a v mnohém s Tebou souhlasím, myslím, že moje lepší hodnocení je zapříčiněno také tím, že mi v daný moment kniha prostě hodně sedla a po tom šíleném Murakamim mi zlepšila čtenářské zážitky. Na Lež se chystám, jsem ráda, že ji oproti Nehodě tak chválíš, myslím, že se mi to bude líbit. A uvidíme, třeba Zmizelý bude skvělý a my se do autorky definitivně zamilujeme - progres Flynnové, který jsi v recenzi také zmiňovala, máme promluvený už skrz naskrz, tak třeba nás i C. L. Taylor takto příjemně překvapí :) Měj se moc krásně!

      Vymazat
  4. Zni to hodne dobre, ale zatim nevim, jestli to budu resit. Prece jen jsem dnes dala na seznam dalsi knihy a nevim, kdy to vsechno budu cist :-D

    OdpovědětVymazat
  5. Jako vždy, povedená recenze! :)
    Pokaždé mě nalákáš, ať se jedna o romantiku nebo o thriller :D
    Od autorky jsem hodně sledovala knihu Lež a nakonec jsem si řekla, že knihu oželím, ale po Tvé recenzi na Nehodu... řekněme, že kdyby se objevila v knihovně, skáču radostí :D :

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucinko, to moc ráda slyším, děkuju Ti za tak milý komentář a jsem ráda, že Tě vždy navnadím :) Lež bude asi ještě lepší než Nehoda - Hanka to psala výše v komentářích, takže se k ní plánuji propracovat a jsem zvědavá. Ať se knihy v knihovně brzy objeví, měj se nádherně :)

      Vymazat
  6. Já jsem už četla od autorky Lež a ráda bych zkusila i Nehodu. Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla bych zvědavá na Tvoje srovnání obou knih, Hanka říká, že Lež je o mnoho lepší... Pokud se k Nehodě dostaneš, budu se těšit na názor a přeju, ať se líbí! Měj se moc hezky, Magdi :)

      Vymazat
  7. Tak jsem ráda, že se ti Nehoda taky líbila :) Jak jsi četla v mé recenzi, taky jsem si knihu užívala. Ovšem díky tobě jsem vyvedená z omylu, že Lež je prvotina. A ona je to právě Nehoda. To mi uniklo. Takže určitě do Lži půjdu a pokud mě bude opět bavit, tak rozhodně neodolám i Zmizelému, který vyjde :)
    Skvělá recenze, Kristý, píšeš mnohem podrobněji než já a moc mě baví tvé texty číst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že se do Lži pustíš.. Ono to právě vyšlo takhle obráceně. Já se k ní snad dostanu někdy na jaře, abych to stihla před Zmizelým.
      A strašně moc Ti děkuji za pochvalu, Šári, moc si toho vážím a jsem ráda, že tě moje psaní baví. Opravdu moc Ti děkuji, udělala jsi mi ohromnou radost! <3

      Vymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates