RECENZE | Tampa (Alissa Nutting)

Ahoj všichni!
Vítám Vás u nové recenze. Dnes to bude takové... zvláštní, mám pro Vás totiž recenzi na velmi kontroverzní knihu, ze které mám sama také rozporuplné pocity. Jedná se o Tampu od Alissy Nutting a hned na začátek Vám prozradím, že ta kniha byla skvělá, úžasná, famózní... jenže měla jedno obrovské ale.
Bux, slevy a moje obsese s odeonkami. Musím říkat něco víc? Tampu pořád můžete pořídit za legračních 50 Kč, tak po ní mrkněte ;)
Šestadvacetiletá Celeste je učitelkou na střední škole, nicméně nedělá t proto, aby vzdělávala budoucí generace. Je totiž pedofilka a ve svých třídách si vybírá objekty svého sexuálního zájmu. Pečlivým výběrem, během kterého zvažuje velké množství parametrů svého budoucího sexuálního „partnera“ zvolí jednoho ze studentů jak ideálního adepta. A její „zábava“ může začít. Jenže tentokrát nejde vše podle plánu. A Celeste se musí vypořádat s mnohými následky svých rozhodnutí.
Nosnou věcí této knihy není příběh samotný, jako spíše jeho zpracování autorkou a především, vykreslení postav. Přesto je ale děj knihy něco, co Vás postrčí k tomu, abyste ve čtení pokračovali i v případě, že Vás autorka, stejně jako mě, poněkud odradí úvodní erotickou sprchou.
Ono je to totiž opravdu velmi napínavé a z nikam směřujícího románu se kniha promění v poměrně dramatický příběh. Druhou polovinu knihy jsem díky strhující gradaci slupla jako malinu, nemohla jsem se dočkat, až se dozvím, jak to dopadne a kniha mě hodně bavila. Přikládám to také tomu, že v druhé polovině už přeci jen opadl ten prvotní nápor sexuálních popisů a scén.
Mimochodem, v různých komentářích jsem četla, že lidé neunesou trochu explicitních popisů a že strážci mravnosti považují knihu za odpad. No, já se teda nepovažuju za strážce mravnosti, a bylo to na mě opravdu moc. Nejde totiž o to, že v té knize je sex. Ani o to, že by se dal charakterizovat jako nezákonný. Jde prostě o to, že v ní v první řadě být vůbec nemusel, nijak nepřispíval k rozvoji děje, a za druhé (a především) to mohlo být podané trochu jinak. Tady je opravdu vidět ta potřeba čtenáře šokovat a to mě prostě nebaví :)
Samotná Celeste je vykreslená absolutně dokonale. Je zvrhlá, nechutná, sebestředná, bezcitná, vypočítavá. Její myšlenkové pochody plné kalkulací jsou úplně neuvěřitelné. Jde za svým cílem a nezajímá se o to, jaké jsou důsledky pro ostatní. I v těch nejhorších momentech nezapomíná pečovat o své zájmy a o své budoucí cíle. Její chladnokrevnost mi vyrážela dech, a právě proto si vážím toho, jak věrohodně je všechno popsáno, přestože ona sama je tak neuvěřitelně krutá. Je lehké u těchto extrémů sklouznout k tomu, že e postava vykreslená přehnaně a čtenář má problémy uvěřit jejím myšlenkám a motivacím. U Celeste tomu tak není, a za to já autorce musím složit veliký obdiv.
Vzhledem k tomu, že je tato kniha opravdu jen o Celeste a o tom, jak efektivně využívá ostatní k dosažení svých cílů, nejsou další postavy nějak významně propracované. Ale je to dobře – v tomhle případě by to bylo na škodu a já jsem ráda, že se to celé točilo jen kolem Celeste.

Pláču nad tím, že autorka pohřbila tak dokonalé dílo tou snahou šokovat. Jak jsem psala tuším u knih přečtených v únoru, Tampa je naprosto úchvatná kniha, která ovšem doplácí na to, že autorka prostě potřebovala vyvolat senzaci. Což o to, ono se jí to povedlo, ale vůči knize samotné je to neskutečně nespravedlivé. Kdyby se vyvarovala těch nekonečných detailních sexuálních částí textu, byla by Tampa neuvěřitelnou sondou do hlavy narušeného člověka.
Autorka píše úplně famózně, čtenáře provádí příběhem s bravurní lehkostí a nonšalancí. Budou Vás bavit její vznosné obraty i její tvrdá přímočarost, získá si Vás tou neuvěřitelnou hloubkou, do které se noří, aby Vás přednesla ten nejpřiléhavější popis situace, okamžiku, člověka. V tomto směru opravdu smekám.

(...) vypadala jako stoik, který zdárně přežil katastrofu: živly se na něm vyřádily, ale navzdory pravděpodobnosti tu pořád ještě je. (str. 45)

Napíšu sem totéž, co jsem napsala na Goodreads. „Asi takhle: Je to zatraceně dobré, ale bylo by to milionkrát lepší, kdyby základ netvořila poněkud bezduchá obscénnost. Námět a vykreslení hlavní postavy, stejně jako autorčiny jazykové obraty a celkově spisovatelský projev, to jsou všechno ohromné plusy, kvůli kterým bych byla ochotna knihu doporučit dál. Ale celkový dojem zkrátka sráží zbytečně velké množství zbytečně vulgárních erotických scén, které k příběhu samotnému výrazně nepřispívají...“ Mohla bych se pod tohle prvotní shrnutí dojmů podepsat zas a znovu, perfektně to shrnuje všechny aspekty knihy a mé dojmy z nich. A abych to nějak uzavřela: Tuhle knihu rozhodně doporučuji, ale velmi důrazně Vás upozorňuji, že je třeba se – především v první polovině – obrnit vůči zbytečné a bezduché vulgaritě.
Pokud tohle dokážete, věřím tomu, že Vás nakonec Tampa dostane stejně, jako mě.
 
Název knihy (originál): Tampa
Název knihy (česky): Tampa
Autor: Alissa Nutting
Rok vydání (originál): 2013
Rok vydání (česky): 2014
Nakladatelství: Odeon
Počet stran: 224
Tak povídejte, co o tom soudíte Vy? Už jste o Tampě slyšeli, nebo jste ji dokonce četli? A je přemíra sexu něco, co Vás od knihy odradí? Nebo naopak naláká? :D Byli byste ochotni autorce odpustit výtky v případě, že je kniha jinak napsaná úplně bravurně? A nalákala Vás recenze na knihu?
Budu se moc těšit na Vaše komentáře!
Mějte krásný den,
K

8 komentářů :

  1. Tampa u mě zatím čeká a jsem fakt zvědavá, jak na mě zapůsobí. Perfektní recenze, Kristý :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem zvědavá a strašně se těším, až se do ní pustíš. Díky za pochvalu a měj se krásně, Šári :)

      Vymazat
  2. Mně se Tampa líbila :) Byla to taková Lolita naruby, jen v Tampě ona ho nemilovala a byla dost ujetá :D A ty erotický scény k té knize patří bez nich by to dle mě nemělo to co ta kniha má mít. Přece jen je o erotickém vztahu učitelky a nezletilého žáka. Ono je hlavně otázka jak to člověk bere..jako téma je to dost ošidný :D Někoho tahle kniha dost pohorší. Ale jak říkám, mně se líbila :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za názor a komentář :) Já s Tebou v mnohém souhlasím, kdyby tam nebyla žádná ta erotika, jistě by to tu knihu posunulo někam úplně jinam a dost možná by to byla škoda, ale mně něco prostě přišlo navíc, přehnané, zbytečné. Nicméně se přidávám v tom, že se mi kniha hrozně líbila, což bych na začátku nečekala :) Nepohoršila mě, ale trochu mě štvala ta prvoplánovost a snaha šokovat, to jo. Tak ještě jednou díky za komentář a měj se pěkně! :)

      Vymazat
  3. Je to možná zvláštní, ale až tahle recenze mě dokázala dokopat k tomu, abych knize opravdu věnovala pozornost. Jak už víš, mám ji doma už asi půl roku a pořád jsem kolem ní jen tak bez zájmu procházela. Po přečtení TOHOHLE (v těch recenzích se fakt neskutečně lepšíš a to jsem si myslela, že už to nejde), jsem na Tampu dostala chuť! Jsem zvědavá na své pocity!
    Měj se báječně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéje, Haničko, znovu Ti moc a moc děkuji, ani nevíš, jak mě to těší a motivuje! Díky díky díky! <3 Jsem neskutečně zvědavá, co na Tampu řekneš, a jsem ráda, že jsem touhle recenzí upoutala ke knize Tvojí pozornost. Měj se nádherně! :)

      Vymazat
  4. Jak na ni vsichni nadavaji tak me se taky libila. Je to kontroverzi a fakt dobry. ALE! S ale mas pravdu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost, že se tak pěkně shodneme :)) Rozhodně je to jedna z nejzajímavějších věcí poslední doby :)

      Vymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates