RC RECENZE | Znesvětitel (Paul Finch)

Ahoj, moji nejmilejší!
Omlouvám se Vám za nečekaně dlouhou pauzu mezi články, ale kromě všech školních a pracovních povinností mě skolila nemoc, v rámci které jsem zvládala leda tak ležet v posteli a fňukat, jak je nespravedlivý bejt zdravá celou zimu a padnout na konci dubna :) Teď už se snažím trochu fungovat, byť jsem ještě úplně gumová. A proto Vám také přináším nový příspěvek. Dnes je to recenze Znesvětitele, čerstvé novinky od mého milovaného nakladatelství Domino.

Dominu tímto moc a moc děkuji za poskytnutí recenzního výtisku a za zprostředkování perfektního čtenářského zážitku!

S Paulem Finchem jsem koketovala už loni na podzim, kdy u Domina vyšel první díl série s Markem Heckenburgem, Stalkeři. Jejich recenzi si můžete přečíst zde a jistě Vám v ní neunikne mírné zklamání. Od knihy jsem tenkrát očekávala mrazivou a svíravou atmosféru, místo které přišel docela divoký akčňák. U Znesvětitele jsem proto svá očekávání trochu krotila a připravila jsem se na bláznivou jízdu plnou honiček, rvaček a napětí. Jenže kniha mě neuvěřitelně zaskočila a překvapila, a to v tom nejlepším slova smyslu. Finch v druhém dílu série servíruje špičkovou thrillerovou záležitost.
Jak láká nakladatelství Domino: "Všelijaké svátky se dají slavit všelijak." Někdo si doma v komíně zazdí Santu nebo na Valentýna vytáhne luk a šíp... Mark Heckenburg a celý tým vyšetřovatelů vražd stojí před opravdu zrůdným případem. Motivem jsou známé svátky, způsob provedení vraždy je proto vždy jiný, stejně jako jednotlivé oběti. Příležitostí je v kalendáři nepřeberné množství a vodítka prakticky žádná. Mají policisté vůbec šanci vraha dopadnout?
 
Ano, prosím, přesně tohle chci číst celý život. Příběh, který se rozjíždí hned na prvních stránkách knihy, který neztrácí na tempu, který Vás vtáhne a ohromí a Vy jste najednou na jeho konci a chcete jediné: ještě pár stránek.
Pokud vezmeme příběh jako celek, bavil mě opravdu hodně a jeho zpracování mě zaujalo. Po dlouhé době pro mě Znesvětitel představoval něco svěžího, vývoj věcí jsem nedokázala dopředu odhadnout a vyústění pro mě tedy bylo překvapením. Rozuzlení autor neodhaluje na úplném konci (rozumějte na posledních deseti stranách), ale trochu s předstihem, aby měl prostor pro velké finále. Není to vůbec na škodu, ba naopak - poskytuje to skvělý prostor pro dokreslení pachatelova charakteru.
Budeme-li se bavit o způsobu, jakým Finch příběh vystavěl, bylo to pro mě něco geniálního a sedlo mi to přímo báječně. Jednak zde najdete množství scén, které jsou mrazivé, naprosto děsivé a opravdu ve Vás vyvolají nepříjemnou úzkost. (Popis scény na parkovišti? Nemám slov. Až si to přečtete, pochopíte.) Takovéhle momenty bych si přála mít v každém thrilleru. Nestačí mi prostoduché "Měla neodbytný dojem, že ji někdo sleduje." Chci tam být taky, chci se bát, potřebuju, aby se mi i při "pouhém" čtení rozbušilo srdce. Finchovi se povedlo rozhodit mě takovýmto způsobem hned několikrát. Zní to možná trochu zvláštně, ale jsem z toho prostě a jednoduše unesená.
Autor se samozřejmě nevyvaroval ani nějakých akčních scén, pro Stalkery tak typických. V této knize jsou však v dramaticky menším množství a příběhu to jednoznačně prospívá. Do děje jsou zasazeny v adekvátním množství a velmi vhodným způsobem. Děj rozvíjejí, přispívají k jeho unikátní dynamice a ke gradaci příběhu. Proto jsem je tentokrát jen a pouze uvítala.
Postavy jsem u Stalkerů příliš nevyzdvihovala. Mark na mě působil jako typický alfa muž, který se umí dobře poprat, ale s tím přemýšlením už to tak slavné není. Nikdo jiný pak už mnoho prostoru nedostal. U Znesvětitele je vše úplně jinak.
Mark se zde projevuje jako poměrně kultivovaný mladý muž se smyslem pro detail. Rozený policajt, který věnuje pozornost detailům a jen máloco si nechá proklouznout mezi prsty. Je stále trochu zbrklý a unáhlený, ale již mnohem sympatičtějším způsobem, takovým tím správňáckým. Prakticky za všechna jeho rozhodnutí bych se byla schopná postavit, což je samozřejmě velmi příjemné a celkový dojem z knihy je lepší, protože je to uvěřitelnější.
Bavila mě také autorova práce s ostatními členy vyšetřovacího týmu, kteří díky majestátnosti případu dostali v této knize mnohem větší prostor (snad tomu tak bylo i díky tomu, že Mark nejednal drtivou část děje výhradně na vlastní pěst). Čtenáři jednotlivé postavy poznávají mnohem lépe než v prvním díle a věřím, že nejedna z nich jim přilne k srdci.
Perfektním prvkem byla také nová postava tiskové mluvčí, jejíž vývoj zvládl Finch zpracovat opravdu bravurně a nebyla jen tak do počtu.
Celkově musím práci s postavami v tomto dílu série hodnotit na jedničku. Je zde - podle mě - vidět skvělý posun a moc se těším, co si autor připravil do dalších dílů.

Jak je asi jasné již ze zhodnocení příběhu, tentokrát mě Finch svým vypravěčstvím vážně potěšil. Kniha se čte jedna radost a je z ní cítit autorovo nakažlivé nadšení pro věc. Navíc mi přijde, že se spisovatelsky oproti prvnímu dílu dost značně posunul, celé je to takové promyšlenější, propracovanější, ucelenější, méně prvoplánové.
Kromě autorova neuvěřitelného smyslu pro popis dramatických akčních scén, který jsem chválila už v případě Stalkerů, mě v této knize bavila také jeho schopnost vyčarovat na stránkách knihy přízračnou atmosféru plnou strachu a úzkosti. V některých fázích jsem byla schopná leknout se i našeho kocoura :)
Vyzdvihla bych také gradaci příběhu. Nemohlo být jednoduché se s tím poprat, protože drama provází děj už od první stránky. Přesto však autor jednotlivé události podává v pravý čas a tím pravým způsobem.
Nicméně, Finch to asi neumí bez závěrečných klišé - a neubránil se jim ani v případě Znesvětitele. Překvapuje mě to o to více, že autor je původním povoláním právě policista. Na druhé straně rozumím tomu, že je možné, že právě proto, že býval policistou, chce své smyšlené případy uzavřít jinak - okázaleji, epičtěji, více vypravěčsky. Nedělá mi problém mu to odpustit, protože jeho závěry Vám dojem z knihy rozhodně nezkazí. Připravte se však na jistou dávku teatrálnosti :)

Tento bezvadný thriller ode mě dostává jasných pět hvězdiček a je pro mě hmatatelným důkazem toho, že Domino prostě umí. V případě tohoto nakladatelství snad není možné narazit na špatnou knihu a já se mohu jen rozplývat nad představou, co pro své čtenáře chystá dále.
Jestli jsem byla po Stalkerech "jen" zvědavá, co bude dál, po Znesvětiteli už jsem vysloveně natěšená. Nemohu se dočkat dalších dílů série a dělá mi velkou radost, když na Goodreads vidím, že v originále jich vyšlo už šest. Věřím, že i v českém prostředí si Finch najde mnoho fanoušků a že se tedy můžeme těšit na další a další překlady ;)

Knihu si můžete koupit zde.

A ještě bych se tu ráda chvilku rozplývala nad obálkou, která je neuvěřitelně povedená a ten hřbet je vyveden v báječné barevné kombinaci. V knihovně to bude Znesvětiteli moc slušet!
 
Název knihy (originál): The Sacrifice
Název knihy (česky): Znesvětitel
2. díl v sérii Mark Heckenburg
Autor: Paul Finch
Rok vydání (originál): 2013
Rok vydání (česky): 2017
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 448
Tentokrát opravdu moc doufám, že jsem Vás recenzí nalákala k přečtení, stojí to za to :) Co na knihu tedy říkáte, jaký máte dojem? A chystáte se na čtení, nebo zatím odoláte? A jaký thriller Vás v poslední době příjemně překvapil?
Budu se moc těšit na Vaše komentáře,
mějte se krásně!
K

8 komentářů :

  1. Skvělá recenze, už se nemůžu dočkat, až se do toho taky ponořím. Nějakou takovouhle pecku teď fakt potřebuju jak sůl, protože nějak stále bojuji s tím čtyřhvězdičkovým hodnocením. Čtu dobré knihy, ale ne peckovní (tedy s výjimkou Všichni jsme utkáni z hvězd, na které snad brzy sepíšu recenzi). :)
    Měj se krásně, Kristý a brzy se vykurýruj.
    PS: Doufám, že minimálně školně stíháš :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, řeknu Ti, že čím jsem starší, tím jsem nepoužitelnější :D Vyhrabávám se z toho ještě teď, jako je mi už skoro dobře, ale furt si táhnu s sebou takový ty dozvuky. Hrůza!
      Ke knize - myslím, že tohle by ta pecka fakt být mohla. Mně se to líbilo opravdu strašně.
      Na recenzi Hvězd se moc těším!
      měj se moc pěkně!

      Vymazat
  2. Nebudu ti lhát, že jsem původně chtěla jít do Stalkera, ale po recenzích mě to přešlo, ale pokud se opravdu konečně stalo to, co mělo již v prvním díle, tak půjdu do téhle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě dej Znesvětiteli šanci, je navíc čitelný i bez přečtení prvního dílu, takže doporučuji doporučuji doporučuji!!

      Vymazat
  3. Po tvé skvělé recenzi vážně přemýšlím o přečtení téhle série :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda! I kdyby ses pustila jen do tohoto druhého dílu, ničemu by to nevadilo a věřím, že bys byla stejně nadšená :))

      Vymazat
  4. U Přírůstků za duben jsem nad knihou přemýšlela, ale teď ji rozhodně potřebuji!!! :o
    Úžasná a hlavně lákavá recenze!! :)
    Měj se krásně! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je ráda, že se mi povedlo Tě tak nalákat, Luci! Moc děkuji za milá slova a až se do knihy pustíš, užij si ji :) Budu se těšit, co na ni povíš. Měj se zatím krásně :)

      Vymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates