RC RECENZE | Dítě Stasi (David Young)

Plánovanou novinku Dítě Stasi od nakladatelství Jota jsem zaznamenala už před nějakým časem, a vlastně od prvního momentu jsem se na ni těšila. Zaujala mě anotace, líbila se mi obálka a celkově mi kniha něčím připomínala úžasný čtenářský zážitek, který jsem měla při čtení Dítěte č. 44. Vždycky mám pak radost, když zjistím, že jsem se ve svém čtenářském odhadu tak úplně nemýlila. Dítě Stasi je moc dobrá detektivka s precizně vybroušenou atmosférou, která má bezpochyby potenciál zaujmout široké čtenářské publikum.

Ráda bych poděkovala Lucce z nakladatelství Jota, která mi knížku k recenzi poslala. Moc děkuji! 💗😊

Rok 1975. Na východní straně Berlínské zdi je nalezeno brutálně zohavené tělo mladé dívky, která se dle všeho snažila prchnout ze Západu na Východ. K případu je přivolána nadporučice Karin Müllerová, která má za úkol najít vraha, ale zároveň ve svém pátrání neobracet příliš mnoho kamenů. Ve vyšetřování je zainteresována Lidová policie i Stasi a brzy je jasné, že některé otázky nesmějí být položeny a některé odpovědi by měly zůstat skryty. Karin Müllerová se ocitá před nelehkou výzvou, o jejíž politické výbušnosti nemá ani na vteřinu pochyb.
Těší mě, že mohu říci, že mám v poslední době opravdu velké štěstí na knihy, které vynikají vskutku brilantně vybudovanou atmosférou. Dítě Stasi je další knihou, na které mě uchvátil právě ten emocionální základ vyprávění, to, jak Vás autor přiměje se cítit. Je to velmi temné, úzkostné a tísnivé vyprávění, v němž skvostně rezonuje odkaz ponuré doby, ve které se případ odehrává. Autor Vás sevře do vskutku nepříjemné kazajky hned na prvních několika stranách, a pak nepovolí až do posledního písmene. Líbilo se mi také to, že se autor opravdu nebojí šokovat a některé zvraty jsou díky tomu vážně překvapivé. Já jsem si až do poslední chvíle nedokázala představit, že to skončí právě takhle
Vystavět základ vyprávění takto odzbrojujícím způsobem by samozřejmě nešlo bez precizní přípravy. A zde autor prokázal neuvěřitelné schopnosti. Dítě Stasi je dle mého názoru jedním z nejpropracovanějších historických románů, jaké jsem kdy četla. Ze stránek je zcela evidentní, že David Young skutečně důsledně studoval dobu, o níž v knize vypráví. To není jen pár historických faktů strategicky umístěných v knize, to je opravdu hluboké poznání a sžití se s tím, o čem autor vypráví. Něco takového musí potěšit každého čtenáře.
Postavy v tomto případě příliš nevyčnívají z klasiky detektivkového žánru, musím ale ocenit to, jakým způsobem autor pojal vykreslení hlavní vyšetřovatelky Karin Müllerové. Často se mi stává, že mě tyto hrdinky rozčilují, málokdy mi přijdou opravdu zdařilé, ale prožít příběh s Karin bylo příjemné, neboť je skutečně milým osvěžením zástupu nesnesitelných hysterek nebo přehnaně dramatických drsňaček.
Ráda bych také vyzdvihla obálku knihy, kterou už jsem v úvodu zmiňovala, ale které se chci věnovat blíže. Kromě výborného přebalu, který čtenáře v knihkupectví zaujme na první pohled, jsou působivě zpracované také samotné desky knihy, které vyobrazují útěk přes zeď a na mě osobně tenhle výjev působil strašně silně, kdykoliv jsem knihu zavřela a na desky se podívala.
Celkový dojem ze čtení mi maličko pokazila jistá nepřehlednost, která se do příběhu místy vměšovala. Na můj vkus se čtenář setká s velkým množstvím postav z nejrůznějších institucí, ve kterých není vždy snadné se zorientovat. Na druhou stranu, přesně tohle se dá od knihy očekávat – nesmírně propletený případ, ve kterém ani sami aktéři mnohdy nevědí, na čem jsou. Jistá čtenářská dezorientace tedy v tomto případě vlastně dokresluje atmosféru celého vyšetřování. Stejně jako postavy pro mě byly trochu nepřehledné i některé scény a situace, ale spočítala bych je na prstech jedné ruky a rozhodně to nebylo něco, co by mi zkazilo požitek ze čtení.
Nakladatelství Jota pro mě touto knihou znovu potvrdilo, že vydává skvělé kousky, nebojí se klást na své čtenáře patřičné nároky a přinášet těžké příběhy, na které  nezapomenete se zaklapnutím knížky. Dítě Stasi je knihou, která představuje příslib vynikající detektivní série z doby, která není v současném beletristickém proudu příliš zastoupena. Uvidíme, co si pro nás autor nachystá. Dle anotace na Goodreads vypadá druhý díl snad ještě slibněji, než ten první. Já se těším moc, a Vy?
Název knihy (originál): Stasi Child
Název knihy (česky): Dítě Stasi
Autor: David Young